آنچه که باید در مورد اسکنرهای قابل حمل اسناد بدانیم!

1401/12/18

اسکنر ها به شما اجازه ایجاد یک سند دیجیتال از یک سند فیزیکی را میدهند و شما آن را می توانید در کامپیوتر خود ذخیره نمایید. اسکنر های قابل حمل هم همین کار را انجام میدهند اما آن ها کوچکتر و کم وزن تر از اسکنر های دیگر هستند. شما می توانید به راحتی آن ها را حمل کنید و به هرجا که می خواهید ببرید و به خاطر کوچک بودن آن ها جای کمی را میگیرند. بیشتر اسکنر های قابل حمل از USB برای وصل شدن به کامپیوتر و برق خود استفاده می کنند اما بعضی از آن ها از باتری برای روشن شدن استفاده می کنند.

اسکنر قابل حمل (اسکنر دستی)

در اصل اگر بخواهیم اسکنرها را تقسیم بندی کنیم، اسکنر های قابل حمل و غیر قابل حمل دو دسته اصلی ما را تشکیل می دهند. با اختراع اسکنرها و افزایش نیاز انسان ها برای دیجیتال سازی اسناد و تصاویر، به شدت جای اسکنرهای قابل حمل یا دستی احساس می شد. اسکنر دستی ، از نسخه های قابل حمل اسکنرها به شمار می رود. اسکنر دستی از فناوری پایه اسکن با یک اسکنر مسطح استفاده می نماید و تفاوت آن این است که حرکت هد به جای حرکت با یک تمسه ی موتوری با تکیه بر حرکت دست کاربر انجام می پذیرد. این اسکنر بدلیل قابل حمل بودن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اسکنر قابل حمل یک دستگاه الکترونیکی میله ای مانند است که اسناد و تصاویر را با کشش دست حاوی اسکنر بر روی تصویر یا سند مورد نظر اسکن می نماید.

اسکنر دستی توسط باتری تغذیه می شود، پس به راحتی و بدون نگرانی از نیاز به جریان برق شهری، به راحتی قابل جابجایی و استفاده است. جهت کنترل دستگاه بر روی آن یک صفحه نمایش کوچک تعبیه شده تا امکان انتخاب و مشاهده حالت های مختلف اسکن،  میزان حافظه در دسترس و وضعیت اسکنر از آن به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر باشد. از این اسکنر همانند یک اسکنر مسطح (اسکنر تخت) می توان برای اسکن اسناد، تصاویر و سایر موارد مسطح (صاف) استفاده و آنها را به فایل های دیجیتالی تبدیل نمود تا در صورت نیاز در یک کامپیوتر  ویرایش و نهایتا ذخیره شوند.

افراد در مشاغل مختلف از اسکنرهای دستی برای اسکن و در اصل گرفتن یک نسخه از  اسناد، یادداشت ها و تصاویر خود با وضوح بالا استفاده می نمایند. به نوعی می توان گفت امروزه اسکنر های قابل حمل به دلیل اینکه می توانند تقریبا در هر جایی قابل استفاده ‌باشند بسیار طرفدار پیدا کرده اند، همین امر سبب شده تا شرکت‌های زیادی در این زمینه با یکدیگر به رقابت بپردازند.

انواع اسکنر دستی (قابل حمل)

اسکنر قابل حمل را می توان به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم کرد؛ بله اتوماتیک!!! در برخی از مدل های اسکنرهای قابل حمل مانند اسکنرهای بایگانی فیدری برای کشش اتوماتیک اسناد درنظر گرفته شده است و سرعت نسبتا قابل قبولی نیز دارند. البته نمی توان این مکانیزم را با اسکنرهای بایگانی برابر دانست ولی بقول معروف کفش کهنه در بیابان نعمت است. برخی از مدل های اسکنرهای دستی یا قابل حمل دارای امکاناتی همچون وایرلس (جهت اتصال و ارسال فایل های اسکن شده به موبایل یا کامپیوتر) و بلوتوث و گاها LCD تمام رنگی حتی با نمایش فایل های اسکن شده درون LCD خود دستگاه هستند. برخی از مدل ها باشارژ کار می کنند، ولی برخی با باتری، اما در کل با ۷۰ درصد تشابه می توان آن ها را بسیار شبیه به هم قلمداد نمود.

اسکنر دستی چگونه کار می کند؟

اسکنرهای دستی را می توان بگونه ای نسخه کوچک و البته ارزان تر شده اسکنرهای تخت دانست، گویی تنها هد دستگاه را در دست گرفته اید و به راحتی با خود جابجا می کنید، البته کیفیت اسکن تا حد بسیاری به مهارت کاربر در حرکت دادن پیوسته و بدون کج کردن اسکنر در لحظه اسکن بستگی دارد.بطور مثال فرض کنید با استفاده از یک اسکنر دستی میخواهید یک برگ متنی را اسکن نمائید. در ابتدا باید سعی کنید که برگه را بر روی سطح صافی قرار دهید، سپس با تنظیم و فشار دادن دکمه اسکن بر روی اسکنر در ابتدای برگه  شروع به حرکت در طول برگه می نمائید، این حرکت باید کاملا صاف و با یک سرعت مشخص باشد در غیر این صورت اسکنر پیغام خطا داده یا تصویر خروجی غیرقابل استفاده است.

این طرز عملکرد در روزهای اول کمی برای استفاده کننده دشوار است ولی به مرور زمان با آن آشنا می شوددر ضمن این مورد را نیز فراموش نکنیم که در اسکنرهای دستی خبری از یک دستگاه سنگین که نیاز به برق شهری داشته باشد نیست. این اسکنرها به راحتی می توانند با شارژ یا باتری به کار خود ادامه دهند که خود حسن بزرگی است.

نرم افزار مورد استفاده و فرمت خروجی

متاسفانه اسکنرهای دستی با توجه به اینکه قالبا تخصصی نیستند و بیشتر جهت رفع نیاز تولید و ساخته شده اند، هم از نرم افزار هم از فرمت خروجی نسبتا محدودی برخوردار هستند. بیشتر اسکنرهای دستی تنها از دو فرمت PDF  و Jpg پشتیبانی می کنند. البته مدل هایی نیز وجود دارند که پسوندهای بیشتری را نیز شامل می شوند و به نسبت گران قیمت تر هستند. در مورد نرم افزار هم با توجه به قابل حمل بودن دستگاه نیاز به نرم افزار خاصی جهت اسکن نیست.

نگهداری و مواد مصرفی اسکنر دستی

با توجه به اینکه اسکنرهای دستی یا به نوبه ای دیگر اسکنرهای همراه، برای کارهای شخصی و بسیار کم طراحی و تولید شده اند، در نتیجه در مواد مصرفی اسکنر نباید غیر از تامین منبع تغدیه (شارژ یا باطری) انتظار مورد دیگری داشت. همچنین برای دریافت اسکنی مطمئن و باکیفیت سعی کنید قبل از هر اسکن، شیشه اسکنر را که معمولا در زیر آن قرار دارد با دستمال نرم (مانند دستمال عینک) تمیزکنید. در نهایت هرگونه سوالی برای شما پیش آمده که در این صفحه به آن دست پیدا نکردید می توانید با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.