انواع سنسور دوربین های امنیتی

1401/12/18

با گذشت سالیان دوربین های مداربسته امنیتی پیشرفت زیادی نموده اند. دوربین های با اندازه بزرگ موجود در دهه های 70 و 80 میلادی تبدیل به دوربین های کوچک امروزی گردیده اند. تصاویر دوربین ها واضح تر گردیده و از حالت سیاه و سفید به رنگی تبدیل شده اند. اما چه چیزی باعث بوجود آمدن این تغییرات قابل توجه شده است؟

انواع سنسورهای دوربین ها

با گذشت سالیان دوربین های مداربسته امنیتی پیشرفت زیادی نموده اند. دوربین های با اندازه بزرگ موجود در دهه های 70 و 80 میلادی تبدیل به دوربین های کوچک امروزی گردیده اند. تصاویر دوربین ها واضح تر گردیده و از حالت سیاه و سفید به رنگی تبدیل شده اند.

 اما چه چیزی باعث بوجود آمدن این تغییرات قابل توجه شده است؟

 دوربین های مداربسته امنیتی بدون کوچک شدن اجزای درون آنها امکان کوچکتر شدن را نداشتند و تصاویر ویدئویی بدون بهبود سنسورها و پردازنده های تصویر بهبود پیدا نمی کردند. یک سنسور تصویر قسمتی از دوربین می باشد که نور برخوردی به لنز دوربین را دریافت کرده و آن را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کند. زمانی که نور از لنز دوربین عبور می نماید با سنسور تصویر برخورد می نماید. این سنسور از تعداد زیادی فتوسایت (هر فتوسایت بصورت یک پیکسل در رزولشن تصویر بیان می گردد) تشکیل شده است و میزان نور برخوردی به هر کدام از این فتوسایتها میزان روشنایی هر پیکسل را مشخص می نماید.

دو تکنولوژی اساسی در تهیه سنسورهای تصویری وجود دارند:

سنسور (charge-coupled devices) CCD

 سنسور CMOS complementary metal oxide) semiconductor)

هر دوی سنسورهای CCD , CMOS از فتو دیودها به عنوان سنسور استفاده می نمایند ولی سنسورهای آنالوگ CCD که دارای تکنولوژی قدیمی تری می باشند نیاز به سیستم های اجرایی پیچیده و فراِند تولید پرهزینه ای دارند.

سسنسور CCD

بطور کلی سنسورهای CCD تصاویری با رزولشن بالاتری نسبت به سنسور CMOS تولید می نمایند. ولی در مقابل زمان و انرژی بیشتری را برای تبدیل هر پیکسل نسبت به سنسور CMOS مصرف می نمایند. همچنین سطح نویز یک سنسور CCD در مقایسه با یک سنسور CMOS هم اندازه کمتر می باشد. سیگنال تولیدی توسط سنسور CCD از نوع آنالوگ می باشد که توسط تجهیزات اضافی به سیگنال دیجیتال تبدیل می گردند.

سسنسور CMOS

در سنسورهای CMOS از تکنولوژی جدیدتری برای ذخیره تصاویر با رزولشن HD بهتر استفاده گردیده است. این تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت سریع است. هر پیکسل CMOS بصورت بسته ای از مدارات است که برای تولید سیگنال دیجیتال می باشند که در نتیجه این سنسورها نیاز به فضای بیشتری دارند. این سنسورها دارای حساسیت کمتری بوده و عملا برای نور با شدت کمتر از 10 لوکس بلا استفاده می باشند. سنسورهای CMOS برای دوربین های مداربسته امینتی  با سرعت تصویربرداری بالا ( 400 تا 2000 فریم بر ثانیه ) بسیار مناسب می باشد. سرعت این سنسورها به مراتب بالاتر از سنسورهای CCD بوده و مصرف انرژی آنها نیز کمتر می باشد.