بلوتوث، خطرات و مزیت ها

1401/12/18

بلوتوث یک تکنولوژس بیسیم است که با استفاده از امواج رادیویی با طول موج کوتاه اجازه می دهد تبادل اطلاعات در فواصل کوتاه امکان پذیر گردد. در تکنولوژی بلوتوث امواج رادیویی مایکروویو مورد استفاده قرار میگیرد.
دستگاههای بلوتوث دار چه دستگاه هایی هستند:
دستگاههای بلوتوث دار از تکنولوژی بلوتوث استفاده می کنند تا موجب ارتباط و اتصال وسایل الکترونیک با یکدیگر شوند. امروزه بسیاری از وسایل الکتریکی مجهز به تکنولوژی بلوتوث هستند که موجب اتصال آسان بی سیم میشوند. هدست بلوتوث دار یک نمونه از این دستگاهها است. دستگاههای بلوتوث دار یک Piconet  یا یک شبکه شخصی در فواصل کوتاه بوجود می آورند. وسایلی که در محدوده این شبکه قرار بگیرند میتوانند از طریق نیروی انتقال الکتریکی کمی   به یکدیگر متصل شوند
مزایای استفاده از تکنولوژی بلوتوث:
بلوتوث در دنیای تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته است و استفاده از این تکنولوژی مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. استفاده از تکنولوژی بلوتوث با قابلیت همگام سازی بی سیم با یک روش استاندارد پذیرفته شده  از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است این تکنولوژی موجب انتقال سریع داده ها می شود. و با صرف حداقل نیرو اشتراک گذاری صوتی را ممکن می سازد
این تکنولوژی با ایجاد سریع یک شبکه شخصی موجب میشود دستگاههایی که تا شعاع  10 متری این شبکه قرار می گیرند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
مزایای استفاده از هندزفری بلوتوث دار:
تلفن های همراه از خود امواج و تشعشعات RF ساطع می کنند که ناچارا سلامتی انسان ها را تهدید میکنند. این تشعشعات بصورت زیر طبقه بندی میشوند:
تشعشعات گرمایی (Thermal)
تشعشعات غیر گرمایی Non-Thermal))
تشعشعات ژنوتوکسیکال
محققان دریافته اند کسانی که به مدت طولانی در معرض تشعشعات RF قرار بگیرنددچار تومورهای مغزی و مشکلاتی مانند سردرد  بیحالی   و عدم تمرکز می شوند. نزدیک کردن زیاد تلفن همراه به سر موجب میشود که بیشتر در معرض تشعشعات RF قرار بگیریم. بنابراین توصیه می شود که از هدست های بی سیم یا هدست های بلوتوث دار استفاده کنیم چرا که اشعه کمتری از آنها ساطع میشود
هنگامی که از این نوع هدست های بلوتوث دار استفاده می کنیم یعنی تشعشعات کمتری به ما برخورد میکند چون امواج کمتری از آنتن به ما می رسد.
وسایلی مانند هدست های بلوتوث دار امواج مایکروویو بی سیم از خود ساطع می کنند.. سیگنالهای مایکروویو طول موج کوتاهتری دارند و میزان اسیلیشن( Oscillation ) خیلی سریعی دارند که همین باعث می شود بتوانند اطلاعات را بدون نیاز به سیم در فواصل زیادی منتقل کنند.
هندزفری های بی سیم با وجود قابل حمل بودن، کاربردهای مانند شماره گیری مجدد، رزرو تماس و امتناع از گوش دادن و سایر کارکردها، قدرتمندتر از هندزفری سیمی است.
برای سلامتی خوب است زیرا در یک محدوده قابل قبول، می توانید تلفن را روی یک کیف یا میز، به دور از خودتان قرار دهید.
شما می توانید دست خود را برای انجام کارهای دیگر آزاد کنید، و می توانید ضمن ادامه کارها به تلفن پاسخ دهید.می تواند عملکرد آزاد بودن دست را تحقق بخشد، و هنگام رانندگی پاسخ به تماس های دریافتی و گوش دادن به موسیقی بسیار راحت است. 

هندزفری بی سیم بسیار راحت است. در واقع، مزیت اصلی آن بدون سیم بودن می باشد. چون سیم خیلی دست و پا گیر است.
کابل ها، مسافتی را که می توانیم در اطراف دستگاه های صوتی حرکت کنیم، محدود می کند. طول کابل ها نهایتا 1 تا 1.5 متر است، واضح است که “بی سیم” به معنای نامحدود نیست اما معمولاً محدوده حرکتی بسیار بالاتری (8-9 متر) با توجه به پخش کننده صدا را در اختیار شما قرار می دهد.
هندزفری های بی سیم چیزی بیش از هندزفری نیستند. اما آنها عملکردهای دیگری مانند دکمه های کنترل صدا و همچنین پانل های لمسی یا آهنگ رو به جلو/عقب را در خود جای داده اند. بنابراین، عملکردهای بیشتری برای کنترل دستگاه وجود دارد.
مزیت دیگر این است که بدون نیاز به کابل می توانید با دستگاه دیگری متصل شوید. یعنی : لازم نیست هندزفری را برای اتصال به وسیله دیگر جابجا کنید.
هندزفری های بی سیم، دارای طراحی معمولی هستند ولی دقت آنها نسبت به آنهایی که کابل دارند بیشتر است.

معایب استفاده از وسایل بلوتوث دار:

قرارگرفتن طولانی مدت در برابر امواج و سیگنالهای مایکروویو حاصل ازوسایل بلوتوث دار برای سلامتی  خطراتی را  به همراه دارد که چند نمونه از آنها را در زیر بررسی میکنیم:


گوش درد: یکی از خطرات استفاده طولانی مدت از هدست های بلوتوث دار گوش درد می باشد که البته می تواند بخاطر وزن هدست هایی باشد که به قسمت خارجی گوش متصل میشوند


آسیب زدن به شنوایی: یکی دیگر از عوارض جانبی استفاده از هدست های بلوتوث دار از آسیب زدن به شنوایی است. صداهای بالاتر از 85 دسیبل میتوانند موجب آسیب های شنوایی در افراد گردند. همیشه با صدای کم از این نوع هدست ها استفاده کنیم.


افزایش وزن: فرکانسهای الکترومغناطیس و تشعشعات جریان طبیعی انرژی بدن را مختل می کنند. طبق گزارشات موسسه King قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این امواج موجب افزایش وزن می شود.

نکته آخر:

بر اساس مطالعات غیر رسمی موجود، شواهد نشان می دهد، امواج بلوتوث از امواج تلفن های همراه ایمنی بیشتری دارد و کسانیکه مدام با تلفن همراه صحبت می کنند استفاده از هندزفری بلوتوث می تواند میزان آسیب های وارده از امواج تلفن همراه را کاهش دهند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.