تنس عضلانی دکتر هو DR-HOS

1401/12/18

الکتروتراپی با دستگاه TENS و کاربرد آن در فيزيوتراپی

الکتروتراپی اصطلاح گسترده ای است که به هر تکنيکی که در آن از الکتريسيته (جريان برق) برای اهداف درمانی استفاده مي شود، اطلاق مي گردد.
الکتروتراپی يا درمان با تحريک الکتريکی برای تسکين درد، تسريع روند التيام و کوتاه کردن دوران بهبود عضلات کاربرد دارد.
پرکاربردترين دستگاهی که برای کاربرد الکتروتراپی در فيزيوتراپی از آن استفاده می شود، دستگاه TENS است.

کمپانی دکترهو از جمله کمپاني‌هايي است که براي رفع انقباض های عضلانی دستگاهي  را طراحي کرده که اين دستگاه از طريق الکترودهايي که به نقاط مدنظر متصل شده، باعث گردش خون و رفع گرفتگي و حتي ماساژ مي‌شود.

تحريک الکتريکی عصب TENS چيست؟

TENS تحريک الکتريکی عصب از روی پوست ، از طريق انسداد و جلوگيری از ارسال پيام های درد به مغز تاثير خود را به جا می گذارد ودرد بيمار را تسکين می دهد.

الکترودهای TENS باعث احساس ارتعاش در بافتهای مولد درد می شود و اين امکان را برای بيمار فراهم می آورد تا بدون درد به زندگی طبيعی خود ادامه دهد. دستگاه TENS کوچک و قابل حمل است و جايگزين موثری برای داروهای مسکن محسوب می شود.

دستگاه تحريک الکتريکی عصب غالباً برای آرام کردن دردهای مزمنی مانند درد التهابی مفصل، کمردرد، درد زايمان ودرد فانتوم به کار برده می شود.

کاربرد

تحريک الکتريکی عصبیTENS يکی از روشهای الکتروتراپی است که سودمندی آن در درمان گستره وسيعی از بيماري های با درد مزمن در بدن با انواع مختلف به اثبات رسيده است، البته هيچ تضمينی وجود ندارد که TENS برای تمام بيماران مفيد باشد.

ميزان موفقيت بالای اين درمان بسياری از متخصصين را ترغيب کرده است تا تحريک الکتريکی عصب را به بيمارانی توصيه کنند که ازعلائم درد مداوم خفيف يا شديد رنج می برند؛ خوشبختانه نتيجه به دست آمده در اکثر موارد رضايت بخش بوده است. اگرچه تحريک الکتريکی عصب تقريباً هر نوع دردی را تسکين می دهد، اما دستگاه TENS بيشتر برای درمان درد حاد و مزمنی کاربرد دارد که در ناحيه های زيربروز می يابد:
1- گردن (مهره های گردنی) 2- ناحيه های قطع عضو 3- ناحيه هايی که به تازگی عمل شده اند 4- عضله ها و مفصل ها (آرنج، شانه، مفصل ران، زانو، مچ دست، مچ پا) 5- کمر و پشت بدن 6- پاها 7- آرنج گلف بازان/ آرنج تنيس بازان 8- شکستگی ها 9- سياتيک 10- آرتروز شانه، آرنج، مفصل ران و لگن، زانو، مچ دست، مچ پا 11- نقرس 12- روماتيسم 13- التهاب تاندون شانه، کشيدگی و التهاب تاندون زانو 14- درد عصبی و…

به کمک تحريک الکتريکی عصب می توان عارضه های زير را درمان کرد:

1- شکم درد 2- ورم 3- گردش خون نامناسب 4- گرفتگی عضلات گردن،عضلات کمر،عضلات پا 5- سندرم تونل کارپ (مچ دست) 6-آسيب های ورزشی ,…

ساز و کار عملکرد دستگاه TENS

در درمان تحريک الکتريکی عصب از جريان برق برای تسهيل و تسريع التيام بافتهای آسيب ديده استفاده می شود. سيگنال های الکتريکی راه سيگنال های عصبی مسئول ايجاد درد را مسدود می کند، فرايند ترميم و بازسازی سلولی را برمي انگيزد و باعث آزاد شدن هورمون اندورفين می شود که چون يک مسکن طبيعی است به کاهش درد کمک می کند.
براساس يک نظريه علمی TENS به روشهای مختلفی چون جلوگيری از رسيدن پيام درد به مغز، تحريک بدن به توليد اندورفين بيشتريا بهبود گردش خون باعث کاهش درد می شود.

فرآيند الکتروتراپی TENS

دستگاه Tens تنظيمات قابل تغييری برای کنترل شدت تحريک دارد شما می تواند شدت مورد نظر را با کنترل ولتاژ، جريان و پهنای (مدت) پالس ايجاد نماييد. الکترودها با توجه به محل درد به نقاط خاصی از بدن بيمار متصل می شود واين پدها به جعبه کوچکی متصل شده و شما مقداريا فرکانس تحريک الکتريکی را کنترل می نماييد. جريان از الکترودها عبور کرده ، از پوست رد می شود و گذرگاه های عصبی را تحريک به توليد حسی شبيه ماساژ يا گزگز می کند که درک درد را کاهش می دهد.

دستگاه های TENS با برند های متفاوتی در بازار موجود است که يکی از بهترين آن ها برند دکتر هو است، اين دستگاه علاوه بر چهار عدد پد چند بار مصرف برای عضلات بدن دارای پد مخصوص کف پا می باشد. 

عوارض

الکتروتراپی TENS جايگزينی ايمن و موثر برای مسکن های تجويزی است که هيچ گونه عوارض جانبی يا خطر اوردوز ندارد. بيماران با سابقه ناراحتی قلبی يا دارای دستگاه پيس ميکر ( ضربان ساز قلب) نبايد بدون مشورت با پزشک يا قبل از ارزيابی دقيق تحت اين درمان قرار بگيرند. به علاوه استفاده بيش از اندازه از الکترودها باعث تحريک پوست می شود.

الکتروتراپی TENS ايمن است؟

بله، الکتروتراپی TENS آزمايش شده و ايمنی آن در درمان فيزيوتراپی به اثبات رسيده است. تاکنون هيچ گونه عوارض جانبی قابل توجه حين استفاده از دستگاه يا پس از آن گزارش نشده است. استفاده از دستگاه TENS برای درمان بيماری های مختلف مورد تاييد FDA و وزارت بهداشت است.

متخصصين طب فيزيکی و فيزيوتراپی بيش از 30 سال است که از اين دستگاه برای تسکين درد بيماران بهره می گيرند.

الکتروتراپی TENS دردناک است؟

شايد در ابتدا تصور رسيدن تکانه های برق به بافت عضله و پوست باعث ترس و نگرانيتان شود، اما واقعيت اين است که الکتروتراپی دردناک نيست. اکثر بيماران گزارش می دهند که در طول درمان ارتعاش خفيفی را حس می کنند و هيچ گونه شوک يا انرژی الکتريکی آزار دهنده ای  دريافت نمی کنند.