چند دستگاه رفع خروپف و کاربردهای آن‌ها

1401/12/18

چند دستگاه رفع خروپف و کاربردهای آن‌ها

خروپف صدای خشنی است که هنگام عبور هوا از بافت‌های شل شده در گلو ایجاد می‌شود و باعث ناراحتی و کمبود خواب برای فرد خروپف کننده و افرادی که در یک اتاق با آن فرد مشترک هستند، می شود. تقریباً همه گاهی اوقات خروپف می کنیم، اما برای برخی از افراد خروپف می تواند یک مشکل مزمن باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است نشان دهنده یک وضعیت سلامت جدی باشد زیرا با بسیاری از اختلالات متابولیک، از جمله بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

راه های معمول در گذشته برای رفع خروپف به این صورت بود که به افراد توصیه میشد با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و نحوه آماده شدن برای خواب، خروپف را درمان کنند. برای مثال از طریق:

  • کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • به پهلو خوابیدن
  • کاهش مصرف الکل
  • خوابیدن در ساعت مشخص و به اندازه کافی
  • درمان فوری مشکلات تنفسی مانند گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی

همچنین درمان خروپف می تواند از طریق جراحی نیز انجام شود. اما علم مدرن چندین روش طراحی شده برای اصلاح اختلالات خواب ایجاد کرده است که با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
دستگاه های مختلف خروپف:
دستگاه‌های خروپف برای محدود کردن یا متوقف کردن خروپف استفاده می شوند و برخی نیز می توانند علائم مرتبط با آپنه خواب خفیف تا متوسط را درمان کنند. این دستگاه ها اشکال مختلفی دارند که عبارتند از:
1- نوارهای بینی: نوارهای بینی به بینی چسبانده می شوند. آن‌ها از نوارهایی ساخته شده‌ از مواد مصنوعی تشکیل شده اند که (وقتی به بیرون کشیده می شوند) سوراخ های بینی را باز می کنند.
2- گشاد کننده های بینی: گشاد کننده های بینی به داخل بینی وارد می‌شوند و در نتیجه بینی را از داخل باز می کنند. در حالی که گشاد کننده‌های بینی ممکن است در مدت زمان طولانی تری مورد استفاده مجدد قرار گیرند، نوارهای بینی باید پس از یک بار استفاده دور ریخته شوند.
3- چانه بند: چانه بند ضد خروپف وسیله ای است که معمولاً از پارچه انعطاف پذیر ساخته می شود که زیر چانه قرار می گیرد، روی سرمی‌پیچد و از چانه‌ حمایت می‌کند و اساساً دهان را هنگام خواب بسته نگه می‌دارد. اگر به این نوع درمان خروپف علاقمند هستید، می‌توانید چانه بند ضد خروپف (فک بند) را امتحان کنید.
4- بالش‌های ضد خروپف: هدف این بالش‌ها تنظیم سر و شانه‌های شما برای کمک به باز نگه داشتن راه‌های هوایی، یا خوابیدن شما به پهلو است (برای افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند خیلی موثر نیست).
5- دستگاه فک پایین: این دستگاه ها در هنگام خواب در دهان استفاده می شوند. آنها به آرامی فک پایین را به سمت جلو فشار می دهند تا به باز شدن راه های هوایی و جلوگیری از خروپف در افرادی که خروپف آنها به دلیل لرزش پایه زبان ایجاد می شود، جلوگیری کند.
6- دستگاه نگهدارنده زبان: این دستگاه در هنگام خواب نیز در دهان استفاده می شود. این کار با گرفتن زبان برای جلوگیری از شل شدن و افتادن آن به گلو، جایی که در غیر این صورت راه‌های هوایی را مسدود می‌کند، عمل کرده و تنفس دهانی را قادر می سازد.
7- پلاک ضد خروپف (نوزونت): این پلاک های پلاستیکی کوچک دارای تهویه در چهار اندازه مختلف هستند و مستقیماً در داخل بینی قرار می‌گیرند و سوراخ‌های بینی را باز نگه می‌دارند و جریان هوا را از طریق شکل مخروطی خود بهبود می‌بخشند. آن‌ها می توانند تنفس از طریق بینی را آسان تر کرده و ممکن است تنفس دهانی که اغلب باعث خروپف می شود را نیز کاهش دهند. به طور کلی پلاک ضد خروپف (نوزونت) دستگاهی کارآمد و ایمن است که برای جلوگیری از خروپف طراحی شده است.
کاربردها:

  • درمان خروپف
  • درمان صحبت با صدای گرفته (تو دماغی)

8- گیره بینی رفع خروپف مدل فیلتر دار
این گیره با باز کردن سوراخ یا مجرای بینی برای بهبود جریان هوا از طریق بینی کار می کند. دستگاه را به آرامی داخل بینی خود قرار دهید. شکل مخروطی پیشرفته این گیره باعث می شود احساس راحتی در بینی داشته باشید.
کاربردها:

  • رفع خروپف
  • رفع آپنه خواب
  • جلوگیری از خشکی دهان

گیره بینی رفع خروپف مدل فیلتر دار ساخته شده از پلاستیک و سیلیکون در یک کیف قابل استفاده مجدد عرضه شده و به خوبی در سوراخ های بینی قرار می‌گیرد. دریچه‌ها به‌ گونه ای طراحی شده‌اند تا جریان هوا را از طریق راه‌های بینی به حداکثر برسانند و شاخک‌های سیلیکونی که در بینی فرد استفاده ‌کننده قرار می‌گیرند به راحتی متناسب با اندازه‌های مختلف مجرای بینی باشند.
آیا دستگاه های مختلف برای انواع خروپف کاربرد دارند؟
برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا انواع خروپف را بررسی کنیم:
1- خروپف مبتنی بر بینی: معمولاً هنگام تنفس از طریق بینی ایجاد می شود و به دلیل مسدود شدن یا باریک بودن سوراخ های بینی، انحراف تیغه بینی یا انسداد در مجرای بینی رخ می دهد. همچنین می تواند ناشی از گرد و غبار، گرده گل و آلرژی به حیوانات خانگی، هوای سرد و استفاده از برخی داروها باشد. خروپف‌کنندگان در هنگام بیداری دچار اختلال در تنفس بینی، خشکی دهان، بوی بد دهان و سردرد می‌شوند و خروپف صدای سوت یا خرخر می‌دهد.
2- خروپف مبتنی بر دهان: زمانی اتفاق می افتد که فرد در خواب به جای بینی از طریق دهان نفس می کشد. ممکن است به دلیل انسداد بینی، لوزه های بزرگ یا بافت های ضعیف کام نرم ایجاد شود. خروپف کنندگان دهان تمایل دارند به پشت (یا گاهی به پهلو) بخوابند و با دهان باز خروپف کنند.
3- مبتنی بر زبان: اگر زبان بیش از حد شل شود، می تواند به خروپف منجر شود. این بیماری هنگام خوابیدن به پشت شایع تر است و در افرادی که اضافه وزن دارند (به خصوص در ناحیه گردن)، الکل مصرف می کنند یا از دارو برای کمک به خوابیدن استفاده می کنند، بیشتر رخ می دهد. خروپف کنندگان زبان فقط زمانی خروپف می کنند که به پشت می خوابند و خروپف ناهماهنگ و با صدای بلند است.
4- بر پایه گلو: این بلندترین و خطرناک ترین نوع خروپف است و در هر موقعیت خوابی رخ می دهد. این نوع خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم و ماهیچه‌های گلو بیش از حد شل می‌شوند و دیواره‌های گلو فرو می‌ریزند. این امر در برخی موارد به طور کامل جریان هوا را مسدود می کند و فرد خوابیده باید از خواب بیدار شود تا نفس خود را از سر بگیرد. این افراد بدون توجه به وضعیت خوابیدن (حتی در حالت ایستاده) خروپف می‌کنند و سردرد صبحگاهی، تمرکز ضعیف، خواب‌آلودگی، خروپف با صدای بلند، خشکی دهان در هنگام بیدار شدن از خواب و نیاز مکرر در طول شب به ادرار کردن را تجربه می‌کنند.
همان طور که دیدیم خروپف دلایل و انواع مختلفی دارد و راه‌ حلی که برای درمان آن استفاده می‌شود نیز متفاوت است. از این رو در گام اول باید نوع خروپف مشخص شود تا بر اساس آن، دستگاه مناسب رفع خروپف تهیه گردد.
شما چه روشی برای کاهش یا درمان خروپف سراغ دارید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.