راهنمای انتخاب لنز دوربین های امنیتی
در متن زیر به بررسی لنز دوربین های امنیتی میپردازیم، زیرا که لنز یک دوربین مهمترین قسمتی است که تاثیر به سزایی بر روی تصویر و فیلمبرداری دارد. هدف از ارائهی این متن این است که شما را در انتخابی مناسب و با کمترین هزینه و زمان ممکن یاری کند.
فاصلهی کانونی(میلی متر) (Focal Length)
این خصوصیت با مقیاس میلیمتر اندازه گیری میشود و میزان فاصلهای را که با دوربین میتوان دید را مشخص میکند. در واقع مهم ترین خصوصیتی که در هنگام خرید یک دوربین امنیتی باید به آن توجه شود، فاصلهی کانونی لنز (Focal Length) است. فاصلهی کانونی (Focal Length) بزرگتر موجب میشود تا بتوان فاصلهی دورتری را دید و فاصلهی کانونی کوچکتر (Focal Length)، زاویه دید عریضتری را فراهم میکند.
زاویهی دید لنز (Field of View (FOV))
این خصوصیت عرض تصویری را که با دوربین میتوان دید را مشخص میکند. در واقع لنزهایWide Angle گسترهی تصویر بیشتری را فراهم میکنند و با لنزهایی با فاصله کانونی (Focal Length) بیشتر، طول و مسافت بیشتری را میتوان دید. به عنوان مثال، برای فیلمبرداری از یک اتاق به مساحت 36مترمربع، بهتر است از یک لنز واید استفاده شود، اما برای عکاسی از چهرهی یک شخص بهتر است از یک لنز با فاصلهی کانونی بزرگتر مثلا 16mm استفاده کرد.
لنزهای با فاصله کانونی ثابت (Monofocal) در مقایسه با لنزهای با فاصله کانونی متغیر (Varifocal)
لنزهای با فاصله کانونی ثابت (Monofocal) همانگونه که از اسمشان پیداست، میزان زوم آنها ثابت است و فقط یک اندازهی زوم ثابت مانند 13mm یا 16mm را دارند. در عوض فاصله ی کانونی (Focal Length) دوربینهای با فاصلهی کانونی متغیر (Varifocal) گستره ای از زوم را در اختیار شما قرار می دهد که قابل تنظیم است. به عنوان مثال، دوربینی که فاصلهی کانونی متغیر 2.5mm تا 6mm را دارد می توان متناسب شرایط فاصلهی کانونی (Focal Length) آن را در این بازه تغییر داد. ناگفته نماند که قیمت دوربینهای با فاصله کانونی متغیر (Varifocal) گرانتر از دوربینها با فاصلهی کانونی ثابت (Monofocal) است.
لنزهای قابل زوم (Zoom Lenses)
این نوع لنزها کمی گرانتر هستند زیرا که آنها به صورت اتوماتیک زوم میکنند و تصویر مناسبتری را ایجاد میکنند.
دیافراگم دستی (Manual Iris) در مقابل دیافراگرام قابل تنظیم (Auto Iris)
این خصوصیت میزان نوری که لنز فیلتر میکند، را مشخص میکند. به عنوان مثال، اگر شما در مکانی فیلمبرداری و عکاسی میکنید که میزان نور آن ثابت است، دیافراگم دستی یا ثابت (Manual Iris) کفایت میکند. اما برای عکاسی در محیطهایی با نور متغیر، دیافراگم قابل تنظیم (Auto Iris) مناسبتر است.
فرمت دوربین و تصویر (Camera/Image format)
CCD و CMOS دو مدل سنسور به کار رفته در دوربینها هستند که در سایزهای 4/1، 3/2، 3/1و 2/1 اینچ، طراحی شدهاند. ابعاد ساخت سنسورها بر روی اندازهی تصویر تاثیر میگذارد. به عنوان مثال تصویری که با دوربین مجهز به سنسور 2/1 اینچ گرفته میشود از تصویری که با دوربین مجهز به سنسور 4/1 اینچ گرفته میشود، بزرگتر است.
اندازه دیافراگم (Aperture Rate)
دیافراگم (Iris) با مقیاس F اندازهگیری میشود. هر چه عدد آن کمتر باشد میزان دهانهی دیافراگم (Iris) بیشتر باز است و در واقع اندازهی عدد با میزان باز شدن دیافراگم (Iris) رابطهی عکس دارد. اگر عدد آن کمتر باشد دهانهی دیافراگم (Iris) بازتر میشود و میزان نوری که از لنز عبور میکند بیشتر است. به عنوان مثال، عکاسی با دیافراگم (Iris) 1.2F جهت عکسبرداری از یک محیط نسبتا تاریک مناسب است، بنابراین هر چه دهانهی دیافراگم (Iris) بستهتر شود، برای عکاسی در محیطهای پرنور مناسبتر است. عملکرد دیافراگم (Iris) کاملا شبیه مردمک چشم است. مردمک چشم نیز در نور کم باز میشود و در نور زیاد بسته میشود.
C و CS
این خصوصیت بیانگر فاصلهی بین سنسور و لنز است، و با عددی در مقیاس میلیمتر مشخص میشود. در بعضی دوربینها عنوان C/CS وجود دارد که به معنی این است که دوربین هر دو خصوصیت را دارد.
Video Drive or Direct Drive
این خصوصیت مربوط به دیافراگم اتوماتیک(Auto Iris) است. همانطور که در متن اشاره شد، دیافراگمها (Iris) در دو مدل ثابت (Manual Iris) یا قابل تنظیم (Auto Iris) دستهبندی میشوند که دیافراگمهای قابل تنظیم (Auto Iris)، باز و بسته میشوند. نیروی لازم برای باز و بسته شدن دیافراگم (Iris) توسط یک آمپلیفایر فراهم میشود، که بسته به مدل لنزها آمپلی فایر در داخل و خارج لنز قرار میگیرد. در Video Drive ها آمپلیفایر در داخل و در Direct Driveها در داخل دوربین قرار دارند. همچنین با استفاده از یک آداپتور میتوان، لنزهای Direct Drive را به لنزهای Video Drive تبدیل کرد.
اولین دیدگاه را ثبت کنید