راهنمای انتخاب لنز دوربین های امنیتی

1401/12/18

در متن زیر به بررسی لنز دوربین های امنیتی میپردازیم، زیرا که لنز یک دوربین مهمترین قسمتی است که تاثیر به سزایی بر روی تصویر و فیلمبرداری دارد. هدف از ارائهی این متن این است که شما را در انتخابی مناسب و با کمترین هزینه و زمان ممکن یاری کند.

فاصلهی کانونی(میلی متر)  (Focal Length)

این خصوصیت با مقیاس میلیمتر اندازه گیری میشود و میزان فاصلهای را که با دوربین میتوان دید را مشخص میکند. در واقع مهم ترین خصوصیتی که در هنگام خرید یک دوربین امنیتی باید به آن توجه شود، فاصلهی کانونی لنز (Focal Length) است. فاصلهی کانونی (Focal Length) بزرگتر موجب میشود تا بتوان فاصلهی دورتری را دید و فاصلهی کانونی کوچکتر (Focal Length)، زاویه دید عریضتری را فراهم میکند.

زاویهی دید لنز (Field of View (FOV))

این خصوصیت عرض تصویری را که با دوربین میتوان دید را مشخص میکند. در واقع لنزهایWide Angle گسترهی تصویر بیشتری را فراهم میکنند و با لنزهایی با فاصله کانونی (Focal Length) بیشتر، طول و مسافت بیشتری را میتوان دید. به عنوان مثال، برای فیلمبرداری از یک اتاق به مساحت 36مترمربع، بهتر است از یک لنز واید استفاده شود، اما برای عکاسی از چهرهی یک شخص بهتر است از یک لنز با فاصلهی کانونی بزرگتر مثلا 16mm استفاده کرد.

لنزهای با فاصله کانونی ثابت (Monofocalدر مقایسه با لنزهای با فاصله کانونی متغیر (Varifocal)

لنزهای با فاصله کانونی ثابت (Monofocal) همان‎گونه که از اسمشان پیداست، میزان زوم آن‎ها ثابت است و فقط یک اندازه‎ی زوم ثابت مانند 13mm یا 16mm را دارند. در عوض فاصله ی کانونی (Focal Length)  دوربینهای با فاصلهی کانونی متغیر (Varifocal) گستره ای از زوم را در اختیار شما قرار می دهد که قابل تنظیم است. به عنوان مثال، دوربینی که فاصلهی کانونی متغیر 2.5mm تا 6mm را دارد می توان متناسب شرایط فاصلهی کانونی (Focal Length) آن را در این بازه تغییر داد. ناگفته نماند که قیمت دوربینهای با فاصله کانونی متغیر (Varifocal) گرانتر از دوربینها با فاصلهی کانونی ثابت (Monofocal) است.

لنزهای قابل زوم (Zoom Lenses)

این نوع لنزها کمی گرانتر هستند زیرا که آنها به صورت اتوماتیک زوم میکنند و تصویر مناسبتری را ایجاد میکنند.

دیافراگم دستی (Manual Iris) در مقابل دیافراگرام قابل تنظیم (Auto Iris)

این خصوصیت میزان نوری که لنز فیلتر میکند، را مشخص میکند. به عنوان مثال، اگر شما در مکانی فیلمبرداری و عکاسی میکنید که میزان نور آن ثابت است، دیافراگم دستی یا ثابت (Manual Iris) کفایت میکند. اما برای عکاسی در محیطهایی با نور متغیر، دیافراگم قابل تنظیم (Auto Iris) مناسبتر است.

فرمت دوربین و تصویر (Camera/Image format)

CCD و CMOS دو مدل سنسور به کار رفته در دوربین‎ها هستند که در سایزهای 4/1، 3/2، 3/1و 2/1 اینچ، طراحی شده‎اند. ابعاد ساخت سنسورها بر روی اندازه‎ی تصویر تاثیر می‎گذارد. به عنوان مثال تصویری که با دوربین مجهز به سنسور 2/1 اینچ گرفته می‎شود از تصویری که با دوربین مجهز به سنسور 4/1 اینچ گرفته می‎شود، بزرگتر است.

اندازه دیافراگم (Aperture Rate)

دیافراگم (Iris) با مقیاس F اندازه‎گیری می‎شود. هر چه عدد آن کمتر باشد میزان دهانه‎ی دیافراگم (Iris) بیشتر باز است و در واقع اندازه‎ی عدد با میزان باز شدن دیافراگم (Iris) رابطهی عکس دارد. اگر عدد آن کمتر باشد دهانه‎ی دیافراگم (Iris) بازتر می‎شود و میزان نوری که از لنز عبور می‎کند بیشتر است. به عنوان مثال، عکاسی با دیافراگم  (Iris1.2F جهت عکس‎برداری از یک محیط نسبتا تاریک مناسب است، بنابراین هر چه دهانه‎ی دیافراگم (Iris) بسته‎تر شود، برای عکاسی در محیط‎های پرنور مناسب‎تر است. عملکرد دیافراگم (Iris) کاملا شبیه مردمک چشم است. مردمک چشم نیز در نور کم باز میشود و در نور زیاد بسته می‎شود.

C و CS

این خصوصیت بیانگر فاصله‎ی بین سنسور و لنز است، و با عددی در مقیاس میلی‎متر مشخص می‎شود. در بعضی دوربین‎ها عنوان C/CS وجود دارد که به معنی این است که دوربین هر دو خصوصیت را دارد.

Video Drive or Direct Drive

 این خصوصیت مربوط به دیافراگم اتوماتیک(Auto Iris) است. همان‎طور که در متن اشاره شد، دیافراگم‎ها  (Iris) در دو مدل ثابت (Manual Iris) یا قابل تنظیم (Auto Iris) دسته‎بندی می‌‎شوند که دیافراگم‎های قابل تنظیم (Auto Iris)، باز و بسته می‎شوند. نیروی لازم برای باز و بسته شدن دیافراگم (Iris) توسط یک آمپلی‎فایر فراهم می‌‎شود، که بسته به مدل لنزها آمپلی فایر در داخل و خارج لنز قرار می‎گیرد. در Video Drive ها آمپلی‎فایر در داخل و در Direct Driveها در داخل دوربین قرار دارند. همچنین با استفاده از یک آداپتور می‎توان، لنزهای Direct Drive را به لنزهای Video Drive تبدیل کرد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.