تایم لپس پروژه‌ عمرانی چیست و مهم‌ترین ویژگی‌های یک تایم‌لپس حرفه‌ای کدام است؟

1401/12/18

مرور فرآیند یکی از بهترین راه ها برای معرفی پروژه است. اما چگونه می‌توان یک پروژه عمرانی که بیش از یک سال به طول می‌انجامد را مرور کرد؟ اینجاست که تکنیک تایم‌لپس به کار می‌رود. یک ویدیوی تایم لپس ساخت و ساز (پروژه عمرانی) می‌تواند مراحل چند ساله ساخت را در چند دقیقه ویدئو، فشرده کرده و از این طریق به بیننده فرصت دهد تا نقاط عطف در فرآیند ساخت و ساز را از ابتدا تا انتها ثبت و ضبط نموده و مرور نماید.

با مشاهده ویدیوی تایم‌ لپس ساخت‌وساز و ویدیو معمولی، می‌توانیم تفاوت آن‌ها را بهتر درک کنیم. در یک ویدیوی معمولی، دوربین ۲۴ تا ۳۰ فریم را در ثانیه ثبت می‌کند اما در ویدیوی تایم لپس، فریم ریت بسیار کمتر است. به عنوان مثال یک فریم در دقیقه، یعنی در هر دقیقه یک عکس گرفته می‌شود و زمانی که این تصاویر تایم لپس پخش می‌شوند، یک ساعت گذشت زمان را در 60 فریم مشاهده خواهید کرد و می‌توانید پیشرفت روند ساخت و ساز را به صورت سریع و پویا مشاهده کنید.

چرا مرور زمان ساخت و ساز برای یک پروژه مهم است؟

مستندسازی در طی زمان اهمیت زیادی در پروژه های ساخت و ساز دارد. مستندسازی از دو دیدگاه ارزشمند و دارای اهمیت است. مجریان پروژه با مرور مستندات از اشکالات و فرآیند اجرایی، کیفیت عملکرد پیمانکاران مختلف خود، نحوه پیشرفت پروژه و تطابق آن با برنامه‌های زمان‌بندی پروژه و بسیاری از مسائل ریز و درشتی که در حین اجرا به وجود آمده‌اند مطلع می‌گردند که این امر خود به رسوب تجربیات نزد مجریان منجر می‌گردد. همچنین مستندسازی از طریق فیلم‌برداری تایم‌لپس به مشتریان یک مجموعه عمرانی این فرصت را می‌دهد تا با مرور ویدئوی ساخت با نقاط قوت و کیفیت عملکرد مجریان آشنا شده و تبلیغ بسیار مناسبی برای مجری محسوب می‌گردد.

ویژگی‌های ضروری یک دوربین تایم لپس پروژه عمرانی چیست؟

٭ دوام در شرایط متفاوت آب و هوایی

لزوم امکان تصویربرداری طی زمان طولانی و نیاز به امکان کار در تمام شرایط آب و هوایی برای مدت طولانی به این معنی است که یک دوربین تخصصی مورد نیاز است. از آن‌جایی که پروژه‌های عمرانی به طور معمول چند ماه تا چند سال به طول می‌انجامد بدیهی است که استفاده از یک دوربین معمولی نمی‌تواند نتایج رضایت‌بخشی حاصل کند. از این رو برای انتخاب دوربین مناسب، به این ویژگی بسیار توجه کنید.

٭ وضوح رزولوشن

در ساخت و ساز “تکرار” وجود ندارد. شما نمی توانید از سازندگان بخواهید که یک دیوار را خراب کرده و دوباره بسازند تا بتوانید از آن فیلمی با رزولوشن بهتری بگیرید. برای همین انتخاب دوربینی با وضوح بالا در همان ابتدای کار به این معنی است که شما به احتمال زیاد بلافاصله تصاویر باکیفیتی را ثبت خواهید کرد.

٭ امکان انتخاب بازه زمانی مشخص

یکی از ویژگی‌های بارز دوربین‌‌های تخصصی تایم‌لپس داشتن دامنه انتخاب بازه زمانی وسیع است. بهتر است از دوربینی استفاده کنید که بتواند به طور خودکار در یک بازه زمانی مشخص (مثلا هر 3 دقیقه) عکس بگیرد. اکثر دوربین‌های تایم‌لپس بازه‌های زمانی محدودی دارند و برخی از دوربین‌های تایم لپس نیز دارای قابلیت ضبط کلیپ های ویدئویی حتی در فاصله زمانی حداقل 3 ثانیه هستند که به طور خودکار کلیپ‌های ترکیبی فوق العاده‌ای را می‌توانند به وجود آورند.

٭ مقاومت در برابر آب

ضد آب و بادوام بودن از دیگر ویژگی‌هایی است که یک دوربین تایم لپس خوب باید از آن‌ها برخوردار باشد. در سایت‌های ساختمانی، اجتناب از باران، برف و مه سخت است. بنابراین طراحی دوربین شما باید به گونه‌ای باشد که در مقابل این عناصر مقاوم باشد.

٭ ثبات و عدم لرزش و تحرک دوربین

لرزش در تمام تکنیک‌های تصویربرداری دشمن کار با کیفیت است! در تصویربرداری تایم‌لپس نیز دوربین باید در همان موقعیتی که نصب شده، ثابت نگه داشته شود. اگر دوربین حرکت کند یا تکان بخورد، خروجی ویدئو تایم لپس شما ممکن است بی‌مصرف باشد. بهترین راه این است که دوربینی انتخاب کنید که پایه محکم با قابلیت تنظیم در زوایای مختلف را داشته باشد.

یکی از بهترین دوربین‌های تصویربرداری تایم‌لپس مربوط به محصولات کمپانی Brinno تایوان است که با معرفی دوربین BCC2000 خود، انقلابی در تکنیک تصویربرداری به روش تایم‌لپس به وجود آورده و اولین عرضه کننده یک محصول یکپارچه برای این تکنیک است که بسیار سریع فریم‌های عکاسی شده را به فیلم تبدیل می‌کند. دوربین برینو یک محصول مناسب برای مستندسازی پروژه و استفاده از آن در هر نوع شرایط آب و هوایی است.

آیا داشتن یک دوربین تخصصی تایم لپس برای ضبط حرفه‌ای از پروژه عمرانی کافی است؟

بدون شک تمام ویژگی‌های ذکر شده در بالا برای ثبت و ضبط از پروژه ساخت و ساز لازم و ضروری هستند اما به تنهایی نمی‌توانند در مستندسازی از پروژه شما در تمام طول مدت پروژه کافی باشند. تصویربرداری ترکیبی از حرفه و هنر است و مانند هر کار دیگری داشتن مهارت، تجربه و تخصص در آن به خروجی بهتری می‌انجامد. شناخت نور، زاویه و مقیاس در تصویربرداری تایم‌لپس نیز مانند تمام فیلم‌برداری‌های دیگر برای داشتن ویدئو با کیفیت اهمیت دارد.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در کنار یک دوربین حرفه‌ای تایم لپس مورد نیاز است عبارتند از:

• کارشناسی دقیق محیط پروژه و زاویه بندی صحیح دوربین

• نصب دقیق دوربین در محل مناسب به طوری که تمام زوایای پروژه فیلم برداری شود

• بازرسی در دوره‌های زمانی مشخص از دوربین و انجام اقداماتی همچون: کنترل باطری، بک آپ گیری از
حافظه، کنترل زاویه دید، کنترل تنظیمات تصویربرداری، نظافت لنز و ..

• ادیت و ارائه کلیپ فیلم تایم‌لپس پروژه

شاید از خودتان بپرسید چگونه می‌توان تمام این عوامل را در نظر گرفت و به کار برد تا در نهایت به یک ویدئو حرفه‌ای تایم لپس از پروژه خود برسید. پاسخ این پرسش در ترکیب تجربه و شناخت کافی نهفته است. واقعیت این است که یک پروژه عمرانی موضوعی بلند مدت است و ثبات موارد ذکر شده در کل مدت پروژه ضروری است. علاوه بر دوربین تخصصی تایم لپس، نصب حرفه ای و پشتیبانی نیز در موفقیت فیلم برداری تایم لپس شما بسیار اهمیت دارد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.