معرفی تجهیزات شبکه (بخش 1)

1401/12/18

کارت شبکه (Lan Card)

کارت شبکه جهت اتصال کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت هاي 100،10 و 1000 مگابیت بر ثانیه بکار میرود. با پورت BNC و Rj- براي شبکه هاي مبتنی بر کابل مسی جهت ارتباط با فیبر نوري استفاده می شود.

هاب سوئیچ شبکه (switch):

قلب هر شبکه مبتنی بر روش استار را هاب سوئیچ تشکیل می دهد. سوئیچ ها ي لایه 2 با تعداد 24 و گاهی 36 و 48 پورت نیز تولید می شوند. امروزه سرعت آنها معمولاً 100/10 و یا 1000 مگابیت بر ثانیه است. سوئیچ ها داراي پورتهاي Rj-45 و یا فیبر نوري و یا ترکیبی از هر دو هستند. در دو نوع رومیزي و رکمونت و یا رومیزي با قابلیت رکمونت جهت نصب در رکها ي 19 اینچ استاندارد وجود دارند. سرعت سوئیچ کردن از مهم ترین مشخصات یک سوئیچ است.

متناسب با نیاز و طراحی شبکه، سوئیچ هاي مختلفی با پورت هاي متنوع در بازار به فروش می رسند. شرکت هاي معدودي سوئیچ جایگزین در مدت زمان گارانتی به شما ارائه می دهند که بدین وسیله می توانید شبکه خود را همواره بر پا نگه دارید. مدت زمان گارانتی سوئیچ ها معمولاً بین 1 تا 3 سال است.

سوئیچ هاي مدیریتی (Managable Switch):

براي کنترل و نگهداري شبکه ها ي بزرگ و یا شبکه هایی که نیاز به پهناي باند زیاد و کنترل شده دارند نیاز به استفاده از سوئیچ هاي مدیریتی داریم. با اینگونه سوئیچ ها می توان تنظیمات متنوعی از قبیل پهناي باند، شبکه هاي مجازي ،کنترل و گزارشات ترافیکی شبکه و … را انجام داد از مشخصاتی که تقریبا در تمام آنها مشترك است می توان به رکمونت بودن، بدنه فلزي، تعداد 24 پورت به بالا، امکان افزودن چندین نوع ماژول براي کاربردهاي مختلف، خروجی پورت سریال براي مدیریت مستقیم، امکان مدیریت از طریق وب ، دارا بودن نرم افزار مدیریتی ، پاورهاي اینترنال ، پاورهاي زاپاس و قیمت بسیار بالا نسبت به سوئیچ هاي رایج اشاره کرد. هنگام استفاده از چنین سوئیچ هاي گران قیمتی باید تمهیدات لازم از نظر برق و ارت در سیستم شبکه شما پیش بینی گردد. سرعت سوئیچ کردن داخلی و همچنین حجم دیتاي انتقالی در زمان واحد از جمله مشخصات مهم سوئیچ ها و تعیین کننده قیمت آنها می باشد. برخی از این سوئیچ ها امکان کار در لایه 3 شبکه و یا بالاتر را نیز دارند. جهت اتصال چنین سوئیچ هایی به یکدیگر از سوئیچ هاي مرکزي خاصی (Core) با توان تبادل دیتاي بالا استفاده می شود.

ماژول سوئیچ:

ماژول ها قطعاتی سخت افزاري هستند که به سخت افزار اصلی متصل شده و امکاناتی را بسته به نیاز شبکه به آن اضافه می نمایند. به سوئیچ هایی که داراي ورودي براي نصب ماژول هستند سوئیچ هاي ماژولار گفته می شود.

هر خانواده اي از سوئیچ ها می توانند از یک تا چندین ماژول داشته باشد و کارخانه هاي مختلف ماژول هایی با کاربردهاي متفاوت براي سوئیچ هاي خود عرضه می کنند. هر ماژول می تواند چندین پورت یکسان یا متفاوت داشته باشد.

جدیدترین ماژول ها ماژول هاي Mini GIBIC یا SFB هستند که انواع پورت هاي گیگابیت بر روي فیبرنوري و کابل مسی ارائه می کنند. سوئیچ ماژولار این امکان را به طراح شبکه می دهد تا بتواند چندین نوع مدیا را در کنار هم داشته باشند. انتخاب ماژول نیاز به اطلاعات لازم در خصوص انواع مدیا و فواصل و سرعت هایی که ارائه می کنند دارد. ماژول هاي یک خانواده سوئیچ قیمت هاي بسیار متفاوتی دارد.

کی وي ام سوئیچ (KVM):

این دستگاه امکان کنترل 2، 4، 8 یا 16 دستگاه کامپیوتر را از طریق یک مانیتور و یک موس و یک کیبرد می دهد. معمولاً د ر رك براي کنترل چندین سرور به کار می رود که باعث کاهش هزینه می شود. بعضی از انواع آن بهم مرتبط شده و تا 256 کامپیوتر یا بیشتر را نیز می توانند ساپورت کنند. یک مورد استفاده فراوان آن مربوط به اسمبل کنندگان و تعمیر کاران کامپیوتر می باشد.

    کاتالوگ های تجهیزات شبکه لگراند:

        دانلود کاتالوگ شماره 1 (تجهیزات شبکه لگراند)

        دانلود کاتالوگ شماره 2 (تجهیزات شبکه لگراند)

        دانلود کاتالوگ شماره 3 (تجهیزات شبکه لگراند)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.