معرفی تجهیزات شبکه (بخش 2)

1401/12/18

پرینت سرور (Print Server)

می توانید 1 یا 3 دستگاه پرینتر را توسط پرینت سرور در اختیار همه کاربران شبکه بI طور مزیت آن بر Print Sharing  اینست که توان سرور یا دستگاه دیگر را بکار نمی گیرد، ویروسی نمی شود ، هنگ نمی کند و خطاي کاربر باعث از کار افتادن سرویس چاپ کاربران دیگر نمی شود. یک دستگاه لازم براي شبکه هاي بزرگ است.

اینترنت سرور

با اتصال مستقیم ا ین دستگاه به سوئیچ شبکه همه کاربران می توانند به شرط داشتن مجوز از سرویس اینترنت استفاده کنند 1 یا 2 مودم اکسترنال را می توانید با دو خط تلفن به 2 سرویس دهنده اینترنت متصل شوید . از امکانات دیگر دستگاه: Mail,Internet,DHCP,Account Server می باشد. تنظیمات آن از طریق Explorer انجام می شود.

دوربین شبکه، اینترنت (IP Camera)

هنگامی که این نوع دوربین ها را به سوئیچ شبکه متصل می کنید تمام کاربران شبکه به شرط داشتن مجوز می توانند تصویري را که این دوربین ها ارسال می کنند مشاهده نمایند. امکان کنترل 16 دوربین همزمان وجود دارد، لنز آن قابل تنظیم است و برخی انواع آن صدابرداري و یا عملیات چرخش و زوم را نیز انجام می دهند.سرعت آن تا 30 فریم بر ثانیه و حداکثر دقت 640*480 می باشد.

روتر (Router)

شبکه ها را روترها (مسیریابها ) به هم متصل می کنند. تمام دنیا توسط روترها به هم متصل شده و بدین صورت شبکه اینترنت شکل گرفته است. این دستگاه ها کارکرد پیچیده اي داشته و نیاز به تنظیمات نرم افزاري دارند. برخی از آن قابلیت نصب ماژول دارد و امکانات مختلفی توسط این ماژول ها به آنها افزوده می گردد. بسته به قدرت مدیریت و انتقال داده ها و امکانات ، قیمتهاي متفاوتی دارند. هر روتر حداقل دارا ي یک پورت LAN جهت اتصال به شبکه محلی و یک پورت WAN جهت اتصال به شبکه دور دست می باشد.

ماژول روتر

قطعه سخت افزاري که درون روتر قرار می گیرد و امکانی خاص را به آن اضافه می کند . هر خانواده اي از روتر ، ماژول هاي خاص خود را دارد که براي آن روتر طراحی شده است . متناسب با نوع ماژول قیمتهاي متفاوتی از 50 دلار تا چند هزار دلار دارند.

کارت شبکه USB

با استفاده از این رابط کوچک می توان کامپیوتر را از طریق پورت USB به شبکه متصل نمود. این دستگاه زمانی کاربرد دارد که کامپیوتر ما فاقد کارت شبکه باشد.

مدیا کانورتر فیبر نوري (Media Convertor)

براي انتقال داده ها از کابل هاي شبکه به فیبر نوري بکار می روند. داراي سرعت 100 مگابیت و هزار مگابیت می باشند و بسته به مسافت و سرعت با انواع خروجی هاي  LX و SX,FX ارائه می شوند. بطور معمول داراي یک پورت براي اتصال به کابل شبکه و یک پورت براي اتصال به فیبر نوري می باشند. نوع پورت فیبر نوري آن باید متناسب با کانکتورها ي بکار رفته در شبکه انتخاب شود. جهت کار نیاز به منبع تغذیه دارند. اگر بخواهیم سوئیچی را که فاقد پورت فیبر نوري است به فیبر نوري وصل کنیم از مدیا کانورتر استفاده می کنیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.