معرفی تجهیزات شبکه 3

1401/12/18

مالتی پورت


اگر تعداد پورتهاي یک دستگاه کامپیوتر یا سرور کافی نباشد می توان از مالتی پورت براي افزایش این پورتها بهره گرفت. این مالتی پورتها داراي دو نوع اینترنال و اکسترنال می باشند و 4 پورت ، 8 پورت و 8 پورت قابل افزایش تا 32 پورت آن وجود دارد. بیشترین کاربرد آن در ICT مربوط به اتصال چندین دستگاه مودم به یک سرور براي راه اندازي یک ISP کوچک یا یک شبکه اینترانت می باشد. اما در صنعت کاربردهاي فراوانی دارد مانند کنترل دستگاههاي CNC و سایر دستگاههایی که باروتکل هاي استاندارد سریال مانند RS232 کار می کنند. بر روي هر دستگاه کامپیوتر می توان تا 128 پورت سریال توسط این مالتی پورتها ایجاد کرد. سرعت انتقال دیتا عامل مهم تفاوت قیمت در مالتی پورت است.

گیت وي VOIP

Gateway می تواند سرویس تلفنی انتقال صدا بر روي خطوط دیتا را به ما ارائه کند. داراي دو نوع پورت FXS براي انتقال دیتا به صورت داخلی و FXO براي اتصال به تلفن یا گوشی تلفن معمولی هستند. هنگامی که بین دو مکان خطوط انتقال دیتا برقرار است می توان بدون هیچ گونه مزاحمتی خطوط تلفنی را نیز با استفاده از همین خطوط دیتا انتقال داد. بدین شکل می توانید یک خط تلفن را از تهران به مشهد انتقال دهیم. مورد استفاده آن را می توان در مراکزي که کارت تلفن اینترنتی عرضه می کنند دید.

تلفنی IP

این نوع گوشی هاي تلفن مستق ما به سوئیچ شبکه وصل می شوند و IP خاصی براي آنها تعریف می شود و می توانند تحت شبکه مانند یک تلفن معمولی کار کنند. پیش بینی می شود تلفن هاي آنالوگ فعلی در آینده اي نزدیک جاي خود را به تلفن IP خواهند داد.

 کارت شبکه وایرلس (wireless Lan card)

براي داشتن یک شبکه وایرلس فقط کافی است بر روي هر کامپیوتر یک کارت شبکه وایرلس نصب کنید. قابل توجه اینکه نیاز به نصب هیچ دستگاه دیگري ندارد. این کارتها با سرعت های 11، 22، 54 و 108 مگابیتی کار می کنند و متناسب با شرایط محیط سرعت انتقال دیتاي آنها تغییر می کند. در محیط هاي بسته داخل ساختمان نهایتا تا 100 متر و در فضاي باز بدون مانع در حدود 300 متر برد دارند. با تعویض آنتن می توان برد آنها را تقویت نمود.

اکسس پوینت (Access Point)

اکسس پوینت یک شبکه وایرلس را به یک شبکه محلی متصل می کند. داراي یک پورت Rj – 45 براي اتصال به سوئیچ شبکه و آنتن براي اتصال به شبکه بی سیم است. برخی انواع آن که داراي حالت بریج نیز هستند می توانند بین دو شبکه محلی که با هم فاصله دارند اتصال برقرار نمایند. در حالت رپیتر سیگنال را جهت مسافت بیشتر تکرار می کنند.

بریج وایرلس

پل هایی که بین شبکه هاي محلی با امواج بی سیم ارتباط برقرار می کنند. این نوع بریج ها با آنتن هاي مختلف می توانند تا 50 کیلومتر مسافت را نیز پشتیبانی نمایند. فرکانس کاري آنها معمولا 2,4 یا 5,8 گیگا هرتز است که فرکانس آماتوري بوده و نیاز به مجوز ندارد. براي نصب در فضاي آزاد طراحی شده و قابلیت کار در دماي بالا و پائین را دارند. بدنه دستگاه بصورت ضد آب براي جلوگیري از نفوذ باران ، طراحی شده است. توابع امنیتی نیز براي کد کردن اطلاعات و محافظت از داده ها بر روي این بریج ها وجود دارد. دستگاهی به نام POE همراه این دستگاه عرضه می شود که عملیات برق رسانی با ولتاژ پایین از طریق کابل شبکه را به این دستگاه از داخل ساختمان فراهم می کند. این بریج ها با گیت وي ها ترکیب شده و براي انتقال خطوط تلفن به مناطق دور دست یا فاقد امکانات بکار می روند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.